Saturday 15 June 2013

Allah....penatnya ! -_-

bismillahirrahmanirrahim .. in the name of Allah The Most Merciful The Most Gracious

assalamu'alaikum wbt .


woahhhh dah lama tak asah otak dengan perkongsian ilmu yang sedikit ini . dah sebulan lebih dah . now , i am a student of technical matriculation in johor . first kat sini macam2 berlaku . i am one of 5 students yang datang at the last minutes . Allah , dah la satu bilik sampai 9 orang . for the first time kena belajar jauh dari family . dulu boleh la balik selalu sekarang dah tak laaa.. :(

first masuk bilik kediaman puteri rasa macam asrama time sekolah dulu , baru tahu dulu matrik nie asalnye adalah sekolah teknik pontian johor . masa mama dengan babah nak balik tuh dah nak menitik air mata . ceh poyo habes . well , i am only one in my family who continues my studies that was far from home . adek beradek lain takde lah jauh sangat , only selangor  and kedah .

tapi bila dah jadi macam nie , dah tekad dalam hati nak menuntut ilmu , tak mau bermain hati (cinta) . ya Allah jadikanlah aku hamba yang bertaqwa , anak yang soleh dan pelajar yang cemerlang di dunia dan di akhirat . ameen .

kadang2 kita sendiri keliru dengan masa depan . awak belajar lah tinggi mana , tapi kalau awak tak manfaatkan apa yang awak ada , awak memang bodoh . #seriously . sorry nampak laser gila ayat nih  tapi tulah yang menjadi realiti kehidupan kita kini . penuh dengan hawa nafsu semata-mata  kita lupa siapa yang mencipta, siapa yang berkuasa .

cuba kita memahami erti kata seorang muslim dan mukmin yang sebenar . bukan hanya tahu maksudnya semata-mata . banyaknya antara kita masih tidak memahami  apa itu amar makruf nahi munkar .


peristiwa histeria y menyambut Joong Kook y tiba d malaysia..

MERUPAKAN PENANDA ARAS AKHLAK2 PEMUDI MALAYSIA..

itupun masih dibanggakan lagi :

MALAYSIA LAH NEGARA ISLAM CONTOH !!

ya..mgkin contoh pada sisi lain ,, tp tidak pada akhlak pemudinya..lihatlah kerana y segelntir itu.. habis terpalit kekotoran tuduhan ini kpd muslimah2 solehah y lain.

jom muhasabah ^^


as my life, kehidupan dalam matrik nie memang banyak cubaan . semua kena rushing and overall we have only 10 months untuk mendapatkan yang terbaik in an examination . memang sukar kita nak berkejaran ke kuliah , study tapi kita lupa untuk mengejar sesuatu yang berharga iaitu solat 5 waktu . lebih terbaiknya jika kita mampu melakukan amalan2 yang menjadi sunnah Rasulullah SAW . bukan mudah Tuhan nak beri nikmat kebesarannya untuk kita nikmati dan hargai .



yang diciptakan itu tak selalunya indah tapi percayalah di sebalik sebuah kesulitan ini adanya sebuah hikmah .



*idea dah berkarat , in shaa Allah sedang berusaha untuk memperbaiki semula .

sekian wallahu'alam ..


::sweeper masjid::

No comments:

Post a Comment