Tuesday 19 March 2013

di sebalik tabir itu satu keteguhan

assalamu'alaikum wbt..in the name of Allah The Most Merciful The Most Gracious

bismillahirrahmanirrahim...
 



\
Allah tak tanya kita ape kita ada,apa yang  kita hebat,apa yang kita punya...brapa kita dapat A dalam result,brapa tinggi kita,brapa berat kita,byak mana org suka kita..tapi Allah tanya banyak mana amalan kita nak meghadap dia kelak..

mujahidah itu pahit sebab syurga itu manehh..pernah dengar kan?? tgok tajuk,tengok isi yang try ambe type nih..ape di sebalik tabir nye PIJAH oihh??macam takde kena mengena je kan....ecewah..



macam nie lah.kita usaha dah takat mana yang mampu..stay up tgh malam..lepak kat dorm kawan study (sebenanye banyak gosip je lebih)..kalau ada masa 2 jam..1 jam 30 minit gosip,30 minit study..betulkah.??haha ambe pun same kan..

ada time SPM cikgu buat kelas berlebihan..#kelas berlebihan?apekah? **kelas tambahan lah...ada yang baik pi study kat kelas kan..

bagusnya kita dahulu...solat tak tinggal,rajin puasa sunat,dhuha hajat tahajjud semua rajin..tapi bila dah habeh skolah kita tak mampu dah nak buat benda tu semua..kenape ye?
sebab kita tak letakkan istiqamah dalam hati..kita tak letakkan Allah yang satu masa belajaq..ada kata .."alah..study sebab nak SPM je..lepaih SPM tak payah buat.." Allahuakbar....

cenggitu skali pemikiran kita? salah kita jugak..nak study tough2 nak dapat stret A dalam spm nak jadi doktor nak jadi engineer nak jadi paramedik,akauntan ..nak itu nak ini hanya semata2 nak dunia..akhirat tolak jauh2..shuh pergi sana..

memang la kat kubur tak tanya
 "antara zinc oxide dengan magnesium oxide mana lebih reactive??"
"bila sperm bertemu ovum and bla bla..sila terangkan.."
"2 X 5 X 14 X 10000 brape.."
"berikan 3 lakaran bangunan.."

tapi ingat bila adanya 2 malaikat disisi memegang belati entah pebenda kita nak jawab kan..

memamg sains,fzik,chemist tuh fardu kifayah buat kita...



"diantara menuntut ilmu dan berbuat sunnah..maka pilih lah menuntut ilmu dahulu"


sori..ambe tak ingat dalam hadith mana..mohon teguran..




ingat sahabat2 ambe.sehebat manapun keputusan kita..sehebat mana pun kita dalam pandangan manusia..harus diingatkan letakkan apa yang didalam hati {ALLAH SWT MUHAMMAD SAW}

pesanan buat ambe jugak..


kita dah usaha sebaik mungkin,kita dah cuba sebaik mungkin,kita dah tough sebaik mungkin dan segala yang mungkin...bila hasilnya tak seperti yang kita mahukan...jangan membenci DIA jangan menyalahkan takdir..reflect diri kita balek..aku blajaq sebab duniawi n ukhrawi ke atau duniawi je...

banyak yang Dia dah bagi..tapi kita masih tak bersyukur. masih cakap tak adil.masih cakap tak cukup lagi itu dan ini..

henpon,MP4,laptop,VCD kurang sopan?tok sah dok bohong la antara barang2 tu kita ada yang tak bawak termasuk la ambe kan...its normal kan??remaja beb..nak enjoy jugak kan...takkan nok ngadap buku memanjang..:D




eh?##

time kat skolah gebang la takdak gosip kan...dialah putraku,dialah putri ke..itu ini..yang innocent taktau apa2 pun kena gossip..sian depa..takpa satu kenangan..kan??tapi harus diingat kita bina satu FITNAH yang buat orang tu dari tak suka terus jatuh cinta kita berdosa..berdosa meghubungkan zina hati dgn syaitan...

ada yang berbisik "elehh pijah..kau pun sama..kata kat oghang.." eh no! dont say like that okeh..hal2 yang ambe cakap semua berkaitan dengan kita..antara kita yang bernama manusia..

kalau hasil apa yang kita usahakan selama nie tak meletup pung pang pug pang...tu tade ada banyakkkkkk lagi yang jauh lebih baik lebih hebat yag Dia rencanakan buat kita...


jangan mendongak setinggi langit kalau tak mampu menunduk serendah kaki

keunikan kita,kelebihan kita,kekurangan kita semua dah ditetapkan..kadang apa yang kita takdak orang ada,apa yang kita ada orang takdak..maybe kita tak pandai dalam belajaq tapi kita boleh bersukan..maybe kita tak pandai dalam sukan tapi kita pandai menjaga hubungan dgn org..kan..##






tolong lah sahabat kembali kepada fitrah kita sebagai hamba,fitrah kita sebagai anak,fitrah kita sebagai pelajar,fitrah kita sebagai MANUSIA..


kejayaan tidak datang bergolek kalau tiada usaha..sama jugak macam pahala

pahala tidak datang bergolek kalau tiada amalan


marabbuka ALLAH ALLAH ALLAH 








tiada apa yang diharapkan ibu bapa melainkan doa anak nya sementelah dia bergelar:






ya Allah, sesungguhnya kami telah berusaha sedaya yang kami mampu dalam mempelajari setitis daripada selaut ilmumu. Oleh itu Ya Allah, berkatilah ilmu-ilmu tersebut kepada kami Ya Allah. Ya Allah Kurniakanlah kejayaan Kepada Kami Semua Ya Allah.
Ya Allah, jauhilah kami dari kegagalan agar tidak mendatangkan fitnah ke atas usaha dakwah yang kami lakukan dan berikanlah kejayaan kepada kami agar kami dapat membina kembali kegemilangan ketamadunan Islam.

Ya Razzak, sekiranya kejayaan yang engkau berikan kepada kami dalam peperiksaan tersebut maka jadikanlah kami hambamu yang bersyukur dan merendah hati. Jauhilah kami dari sifat angkuh dan takabbur. Dan tanamkanlah kedalam hati kami kekuatan untuk terus berbakti dalam mendaulatkan agamaMU. Jauhilah kami dari lalai dan leka dalam mengingatiMu dengan sedikit cubaan kejayaan.

Ya Allah, sekiranya engkau menetapkan kegagalan kepada kami, bimbinglah kami untuk menghadapi ujianMu ini dengan penuh kesabaran. Jauhilah kami dari bersedih dan kecewa hingga membawa kami jauh dari mengingatiMu. Janganlah engkau jadikan bebanan itu terlalu berat untuk kami tanggung. Sesungguhnya kami ini hambamu yang lemah.

Ya Allah, engkau kurniakanlah keselamatan kepada saudara kami di Palestin, Iran, Iraq, Afghanistan dan berikanlah kesejahteraan kepada seluruh Ummat Islam serta kurniakanlah kekuatan kepada kami dalam melawan musuh agama MU. Ya Allah, Engkau jauhilah kami dari fitnah Dajjal yang menyesatkan dengan tipu daya.
Rabbana atina Fiddunya Hasanah, Wafil akhirati hasanah, Wa kina Azabbannar. Wa salallahuA’la saidina Muhamma, Wa a’la alihi wasabbihi wasallam, Walhamdulillahi Rabbil a’lamin. Amin Ya Rabbal a'lamin!




kemanisan ukhwah datang bila hati itu ikhlas berkawan,ikhlas bersahabat..uhibbuka fillah

 #maaf,ambe ada gambar iGOP je..yang lain takde..^_^






*maaf dipinta
wassalam

::sweeper masjid::

2 comments:

  1. thanks..almost make me cry..aq minta maaf for what I've done before,friends till jannah:)

    ReplyDelete
  2. welcome nia..in shaa allah..allah dah tetapkan rezeki kita..tunggu masa untuk terjadi sahaja..ukhwah fillah abadan abada

    ReplyDelete