Sunday 14 April 2013

komplotan terakhir:: ikhtiar, istikharah dan ikhtilat

bismillahirrahmanirrahim...in The Name of Allah The Most Merciful The Most Gracious

assalamualaikum..


hari ini biarlah tangan patah riuk patah lemah patah sakit patah hati dan segala yang patah. before that give the permission to me to act as 'aku'...waduhhhh hancus english writing. takpe asalkan pandai speaking.
luahan hati ini biar aku takrifkan sebagai realiti bukan penipuan bukan sengketa bukan segala-gala..peghhh ayat jiwang porrah. biar aku keluarkan kata-kata yang menyakiti mungkin kalian tersentuh, termaki secara tak sengaja, secara langsung, secara paksa.inilah aku bukan siapa-siapa.


asal entry punya tajuk pelik bebeno. takpe, baca je dah aku taip tu baca jelah banyak komen pulak. [hehe gurau2]



petang tadi tengah aku syok2 bertweet sana sini saje tangan pi gatai singgah dekat FB sat. secara tak sengaja aku terbaca post seorang kawan aku nie. waduhhh entah tetibe dia post kali nie menusuk kelabu menusuk jiwa raga menusuk segala. maklumlah dia jarang post. tapi seriously kali nie memang touching habis. kalau ada antara kalian pun baca tahniah + takziah diucapkan. haha tak lawak -____-'

 
biar entry kali nih aku terus terang. tak mau tipu2.ini ikhlas punyaaaa pliss baca. kalau kalian takmau baca lain kali tak payah bukak. menyampah -___- ngeh3 biar ayat kali nih gedik banyak biar  orang membenci asalkan apa yang aku tulis apa nawaitu aku dapat di sampaikan secara sempurna sejujur-jujurnya.

entahlah. apa orang kata tu betullah. banyak benda akhir zaman macam2 fesyen manusia banyak ragam banyak garam..terbalik ke? lantak lah SPM dah habes. ayat bongkak tahap cipan.

Luahkan jangan simpan dalam hati boleh cerita di kedai kopi. :3
 
bila kita dah maju sangat, banyak sangat yang moden, banyak sangat yang canggih internet DiGi WiFi selaju 1000000000000000 km/minit nie susah. mudah sangat terpedaya. tak payah ayat berbelit senang sangat nak ditafsirkan iaitu bila adanya account FB,TWITTER,GOOGLE,YAHOO,MYSPACE,WeChat,whatssup segala mende lahhh..manyak hati manusia seakan lalai. entahlah nak cakap macam mana sebab golongan lalai pun termasuk aku jugakk. 
seriously taktau nak cakap macam mana. aku pun tenggelam permainan dunia nih. laptop handset tak penah lekang kat tangan. nak kata ada pakwe muka aku nie serabai takdak sapa suka. tapi takpe Allah, Nabi SAW, family kawan2 masih ada. entahlah semenjak ada macam2 accout nih, aku jadi manyak lalai. on FB pun aku update lepas tu log out. tapi bila slalu update maybe ada ingat aku nih macam2. pahamkannn hehe :)
1)IKHTIAR
 bila orang update islamik dapat like banyak2 nie aku jadi teruja jugak. nak macam depa. so, aku nie pi lah ikhtiar..beli buku agama, tanya orang yang pandai agama. pastu try buat amalan2 time kat asrama dulu walaupon ada kadang2 pi skip kan..entahlah..sejak ada benda2 alah nih aku makin hari makin kurang nak buat amalan2 sunat. beria update islamik version punya cehhhh jahanam semua. kadang2 bila nafsu nie kawal diri susah kita. Allah paling benci hawa nafsu walaupun Dia ciptakan. tapi Allah cukup suka dengan SABAR.
 Berilmu dengan Al Quran dan As Sunnah amat perlu seiring dengan mempelajari ilmu-ilmu dari para ulama.
- Syeikh Nuruddin Marbu ALBanjari ALMakki -
wahhh macam takdak kena mengena banner nih ekekeke :D


2)ISTIKHARAH

istikharah? dulu rajin la aku buat. sekarang sudah      jarang            -     jarang  . tak tahulah kenapa. lalai mungkin? ye betul la tuh....dah try bangun tetiap malam tapi masih liat nak bangun. mata terbuka, badan susah menyinggahi air wudhuk. Allah susah bebenor..

one day, ada kawan lama pi pm kat FB. pewwwiittt dia letak aku sebagai manager kat pages islamik nih..bangga siot..tapi sedih mendayu-dayu. ilmu agama aku nie cetek. seciput je. acane lah dia boleh pandang aku terrrrrooooorrrrr ilmu zahir batin nihh..dia kata ayat aku banyak power aku banyak idea padahal fuhhhh teruk kott. dah jarang aku berdhuha kadang2 bangun lewat lepas tu sikap pemalas tahap gaban dah muncul.hishhh tak tau knapa nie la orang kata penyakit hati kann.:(



3)IKHTILAT

hah! sebut pasal nih. memang susah. sejak kecik sampai besar aku nie memang susah nak jaga adab bergaul nih. ebtahlah, dah Allah kurniakan pancaindera cukup lengkap dah la..gunakan sebaik mungkin! haha. kekadang dekat alam maya + alam palsu nih beria je aku peramah dengan kawan2. kat sekolah jauh panggang dari api! jangan kata nak bertegur jalan sebelah, pandang pun tak mahu budak laki! *cehhh bajet jual mahal padahal memang lelaki itu tak mau pandang aku pun. aku pakai main redah je sembang. lantak la kau sapa kan..kadang2 apa yang kita buat susah orang nak pandang POSITIF..direct negative je. so, aku ambek langkah tak aktif tak reply komen2 especially dari kaum ADAM nihhh nanti si HAWA pandang senget + serong..eh sori hawa tak semua begitu okeh :D


itulah entri nya...aku pun rasa macam merepek tapi biarlah aku luahkan. maaf sebab entri ie aku pkai 'aku' tak pakai 'ambe' macam sebelum2 nihhh..nampak macam realistik sikitkan. siapa yang nak pandang senget ke, herot ke, tunggang tebalik ke kat aku silakan.. saya bukan hakim nak jatuhkan hukum bunuh sampai hidup nih okeh. mohon teguran.






mata dah berpinar tangan dah lenguh :p



p/s: like page HAYYA BIL JIHAD kat fb boleh? post2 tu dari kawan saya. saya selalu baca post2 nye. manarik tapi sayang tak ramai yang tahu kewujudan page tersebut. TQ :DD


wallahu'alam
sekian:
::sweeper masjid::

No comments:

Post a Comment